Kanamalar

Organik Nedenlere Bağlı kanamalar Organik Nedenlere Bağlı kanamalar ; Gebelikle ilgili kanamalar bir tarafa bırakılacak olursa, vajinal kanamalar iki büyük grupta toplanmıştır.

1-Karsinomlar (Kanserler): Bir kanama mevcudiyetinde her şeyden önce organik nedenler hatta kanser düşünülmelidir. Genital kanserler içinde en çok endometrium ( rahim içi dokusu ) ve serviks (rahim ağzı ) kanserine rastlanır. Endometrium kanseri ile ilgili kanamalar ileri yaşlarda, premenopoz ( menopoz öncesi ) hatta çok kere postmenopoz(menopoz sonrası ) meydana gelir. Premenopoz dönemindeki kanamalar aynı dönemde meydana gelen yumurtalık fonksiyon bozukluklarına bağlı kanamalar (hormonal kanama ) ile sık karışır.Kesin tanı patoloji ile konur.(probe küretaj yapılmalıdır ) Serviks kanseri ile ilgili kanama hastalığın başlangıcında çok hafif olabilir.Özellikle cinsel ilişki sonrası kanama çok anlamlıdır.hastalığın ilerlemiş dönemlerinde et suyu görünümünde ve devamlı kanama şeklindedir.Bu kanamaya ağrı ve kokulu akıntı eşlik eder.

2-Myomlar: Myomlar içinde en çok kanamaya nedeni submukoz myomlar dır.( rahim içine doğru büyümüş myomlar ). Daha sonra daintramural (rahim duvarından kaynaklanan ) myomlar kanama yapar. Myom sonucu meydana gelen kanamalar başlangıçta adet kanamasında artış, daha sonra adet uzaması şeklindedir.Kanama pıhtılıdır. Kanama kesildikten sonra, hafif kanlı bir akıntının birkaç gün sürmesi tipiktir. Jinekolojik muayene,ultrason ve probe küretaj (rahim içi dokusu biopsisi ) yapılarak kesin tanı konur.

endometrial polip

3-Adenomyozis: Genelde 35 yaşından sonra ve menopoza yakın dönemde myom kanamalarına benzeyen ;( adet miktarının artması ve adetin uzaması ) kanamalara neden olur. Muayenede myom tesbit edilmez, bu yüzden en çok hormonal kanamalarla karışır.Fakat uygulanan hormon tedavisine yanıt alınmaz , probe küretajda tanı konması çok zordur.Bu hastalar genellikle tedaviye yanıt vermeyen kanama sebebi ile histerektomi ( rahmin alınması ) olurlar ve kesin tanı patoloji ile konur.

4-Endometrial Polipler (Rahim içi polipler): Endometrial poliplere bağlı kanamalar üreme çağındaki her kadında görülebilir. Adetlerde aşırı artış ara kanama, iki adet arasının kısalması şeklinde bulgu verir. Muayene ve ultrasonda polipleri görmek çok zordur. Probe küretaj yapıldığında bol parça gelir, bazen polibi veya polipleri görmek mümkün olabilir. Patoloji kesin tanı yöntemidir

5-Endometrite: Bilinen anlamada bir kanamaya neden olmaz. Genelde hastada RİA (Spiral ) mevcuttur . Adet kesildikten sonra gelecek adet gününe kadar kirli kahverengi, çamur gibi bir akıntı vardır. Genelde koku bu kanamaya eşlik eder. Zaman zaman kesilse de ,birkaç günlük aradan sonra tekrar başlar.

6-Servikal Lezyonlar: Servikste (rahim ağzında ) mevcut erezyon, ektropion ve servikal polipler kanamaya neden olur.Ancak bu lezyonlara bağlı kanamalar temas ile olur.Genelde cinsel ilişki sonrası taze, kırmızı bir kanama mevcuttur. Beraberinde sümüksü bir akıntı da olabilir. ORGANİK NEDENLERE BAĞLI KANAMALARDA TEDAVİ: Yukarda sayılan tüm nedenlerin tedavisi farklıdır ve kendi bölümlerinde etraflı bir biçimde anlatılmıştır.