Hamilelik ve Akciğer Hastalıkları

Gebelikte tüm solunum yollarında ve organlarında bazı değişiklikler meydana gelir. Bunlardan bazıları şunlardır:

• Burun ve boğazda ödem
  • Burunda tıkanıklık ve kanama (epistaksis)
  • Solunum yollarında mukus salınımında artma
  • Solunum yolarının karbondioksite karşı duyarlı hale gelmesi
  • Karın içi basıncının artması, diyaframın yükselmesine bağlı olarak akciğer genişleme hacminin azalması ve nefes darlığı ( dispne)
  • Sık nefes alma (takipne)
  • Akciğer problemi olan gebeler kadın doğumcu ile göğüs hastalıkları uzmanı tarafından birlikte takip edilmelidir.

gebelikte astım

Gebelikte Astım

Gebeliği güçleştiren akciğer patolojileri arasında ilk sıradadır. Gebelikte astımda üçler kuralı vardır. 1/3’ü iyileşir, 1/3’ü aynı kalır ve 1/3’ü kötüleşir. Astım hastalarının dikkat etmesi gereken kurallara aynen uymaları gerekmektedir. Sigara içilmemeli, allerjenlerden uzak kalınmalı, temizlik ürünleri ve parfüm kullanılmamalı, üst solunum yolu hastalıklarına karşı önlem alınmalıdır. Hastaya grip aşısı önerilmelidir. Hasta kullandığı ilaçlara özellikle inhaler tipi ilaçlara aynen devam edebilir. Gerekli hallerde steroidler, betamimetikler, antikolinerjikler ve teofilin kullanılabilir. İlaçların bebeğe olumsuz etkisi ihmal edilebilir düzeydedir. Hastalığın tedavi edilmediği durumda bebeğin olumsuz etkilenmesi daha yüksek ihtimaldir. Allerji aşılarınında gebelik üzerinde olumsuz etkisi yoktur, devam edilebilir.

Kontrolsüz astımlı hastalarda bebekte özellikle gelişme geriliği izlenmektedir.

En sık kullanılan doğum şekli normal vajinal doğumdur. Doğum eylemi esnasında astım atakları nadirdir. Sezaryen uygulanmasında da sakınca yoktur.

Gebelikte Tüberküloz (Verem)

Nadir görülmekle beraber günümüzde popüler olmaya başlamıştır. Çok değişik bulgularla ortaya çıkabilir. Genellikle halsizlik ve gece terlemeleri tipiktir. Buna daha sonra öksürükte eklenir.

Gebede PPD pozitif ve tüberküloz düşünülüyorsa tercihen 20. haftadan sonra hastanın karnı kurşun yelekle korunarak film çekilebilir.

İnfeksiyon tedavi edilirse gebelik üzerine ve gebeliğinde hastalığın seyri üzerine etkisi yoktur.

Standart tedavi şeması İsoniyasid ( INH ), ethambutal, pridoksindir.