Hamilelikte Sık Görülen Hastalıklar

Hamilelikte Gripal Enfeksiyonlar

Grip özellikle kış ayında gebelerde çok sık rastlanan bir durumdur. Önemli olan hastalığa yakalanmamaktır. Grip hamile bayanlarda normalden daha uzun ve ağır geçer. Çünkü gebelikte bağışıklık sistemi baskılanmıştır. Hiçbir antibiyotik etken virüs olduğu için tedavide kullanılmaz.

Grip Sırasında Yapmanız Gerekenler

• Sıvı alınımını artırmak, C vitamininden zengin meyve suları ve ıhlamur, zencefil, bal, karabiber kaynatıp içmek
  • Sık sık azar azar yemek
  • Burun tıkanıklığı için deniz suyu, tuzlu su, serum fizyolojik ve buğular kullanmak
  • Boğaz ağrısı için boğaz pastilleri emmek
  • Kırıklık, kas ağrıları için parasetamol kullanmak

Ateşin 38 derecenin üstüne çıkması, şiddetli ve geçmeyen öksürük, nefes darlığı, baş ve boğaz ağrısı oluştuğu takdirde mutlaka bir dahiliye uzmanına başvurun.

hamilelikte grip

Bacağa Vuran Ağrı (Siyatik), Elde ve Ayakta Uyuşma

Özellikle gebelik büyüdükçe ve omurlar arasında ödem arttıkça siyatik benzeri bir tablo, kalça ve bacak ağrısı, elde- ayakta uyuşma, karıncalanma ve omuz ağrısı oluşabilir. Genelde gebeliğin son aylarında ortaya çıkar ve doğumdan sonraki 6 haftaya kadar uzayabilir. Kilo alımına dikkat edilmesi, yüksek topuklu giymekten kaçınılması olayı geciktir veya engelleyebilir. Çok şiddetli kol ağrısı ve uyuşmalarında ele takılan ateller şikayetin gerilemesine sebep olur. Gerektiği takdirde mutlaka fizik tedavi uzmanından yardım alınmalıdır.

İdrar Yolu Enfeksiyonu ve Pyelonefrit

Hamilelik sırasında en sık karşımıza çıkan ve zaman zaman erken doğuma bile neden olan enfeksiyon idrar yolu enfeksiyonudur. Yine burada önemli olan enfeksiyondan korunmaktır.

• Hamilelik boyunca mutlaka günde 2 litre su içilmeli
  • İdrar hissi geldiğinde tuvalete gitmek geciktirilmemeli, yani idrar biriktirilmemeli
  • Kabız olmamaya özen gösterilmeli
  • Cinsel ilişki öncesi ve sonrası mutlaka tuvalete gidilerek mesane boşaltılmalıdır

Tedavi edilmeyen, tedaviye dirençli ya da sık tekrarlayan idrar yolu enfeksiyonları şiddetli böbrek iltihabına( pyelonefrit) sebep olabilir. Oldukça ağır bir tablo olan pyelonefritte hastaneye yatmak gerekebilir.

İdrar Kaçırma

Gebelik sırasında, özellikle son 3 ayda bebeğin büyümesi ile idrar torbasına bası artar. Basının artması ve karın içi basıncın arttığı hapşırma, öksürme gibi durumlarda hamile idrar kaçırabilir. Kegel egzersizleri idrar kaçırmayı azaltabilir. Doğum sonrası bu şikayetler tamamen ortadan kaybolabilir.

Bazen amniyon sıvısının gelmesi idrar kaçırma gibi algılanabilinir. İdrar kaçırdığınızdan şüpheye düştüğünüz durumda doktorunuza başvurmanız gerekmektedir.

Hemoroid (Basur)

Makattan kan gelmesi ya da makatta ağrı şikayeti ile belirti verir. Gebelik öncesinde olmasa bile hemoroidler hamilelikte sık karşımıza çıkar (tüm gebelerin %20-%50 de). Hemoroid anüsdeki (makat) toplardamarların varisidir.

Nedenleri:

• Genetiğin yatkın olması
  • Aşırı kilo
  • Kabızlık
  • Bebeğin büyümesine bağlı karın içindeki damarlara bası Makattan kan gelmesi durumunda mutlaka doktorunuza başvurun. Zira gebeliğe ait kanamayla karıştırabilinir.

Kabızlık kaçınılmalı, daha çok yan yatılmalı, Kegel egzersizleri yapılmalıdır. Ilık oturma banyoları şikayetleri azaltır. Gerektiği durumlarda ise doktorunuzun önereceği hemorid ilaçlarını kullanabilirsiniz.