Bartholin Kisti ve Absesi

Bartholin bezleri vajina girişinin her iki yanında sağlı sollu yer alan salgı bezleridir. Yaptıkları salgının işlevi cinsel ilişki sırasında kayganlığın sağlanmasıdır.Bezin içinde üretilen kaygan ve şeffaf sıvı cinsel uyarılmayla birlikte kanaldan geçerek vajina girişine boşalır. Vajina girişi iltihapları, akıntılar, veya bizzat bartholin bezinin iltihaplanması ( bartholinitis ) sonucu bezin kanalı tıkanabilir. Bu durumda bezin salgısı dışarıya akmaz ve bez içinde birikmeye başlar vebartholin kisti oluşur.

Bartholin kisti ; dış dudaklarda tek veya çift taraflı şişkinlik ve buna bağlı dolgunluk hissi verir. Genelde ağrı yapmaz. Ancak bartholin kisti enfeksiyon kaparsa bartholin absesine dönüşür. Bu durumda şiddetli ağrı, şişlik ve kızarıklık ön plana geçer. Ağrısı o kadar şiddetlidir ki hasta oturmada ve yürümede zorluk çeker. Üreme çağında olan kadınlarda bartholin bezinin kanalında tıkanmaya neden olan en önemli etken bakterilerle oluşan enfeksiyondur. Bakteriler arasında en sık görülen etkenin gonore (bel soğukluğu) olduğu düşünülmektedir. Bu tür tıkanıklık genelde abse oluşmasıyla sonuçlanır.

bartholin kisti

Şikayet ve Bulgular

Hem bartolin kisiti hem de bartolin absesi dış dudaklarda şişlik yapar. Bartholin absesi oldukça şiddetli ve hareketi kısıtlayacak boyutta ağrılara neden olur. Bu ağrı zor dayanılır ve ağrı kesicilere zayıf yanıt veren bir ağrıdır. Abse boşaltılmadığı sürece deavm eder.Bazen abse kendiliğinden boşalır ve bu durumda hasta rahatlama hisseder.

Bartholin Kisti Nasıl Tedavi Edilir?

İster kist olsun, ister abse tekrarlama olasılığı vardır Bartholin absesi olan kadınlar cinsel yolla geçen hastalıklar açısından incelenmeli Bartholin absesi oluşmuşsa, abse uygun yöntemle boşaltılmalıdır. Bu işlemden sonra hastanın ağrısı çok kısa sürede geçer.Absenin boşaltılmasından sonra mutlaka uygun antibiyotik kullanılmalıdır. Kist tedavisi ise abse tedavisi kadar kolay değildir. Kist açılsa bile tekrarlama olasılığı son derece yüksektir. Ya bartholin bezi kanalı ile birlikte tümden çıkarılmalı ya da yeni bir kanal oluşturulmalıdır.

Tedavi Yöntemleri Bartholin kistleri küçükse şikayet yapmıyorsa kendi haline bırakılabilir. Bartholin absesi ise mutlaka tedavi edilmelidir. Bartholin absesi lokal veya sedasyon anestezisi altında drene edilir. Yani abseye bir kesi yapılıp içindeki enfeksiyon boşaltılır ve kültür alınıp uygun antibiyotik başlanır. Hastada o anda belirgin bir rahatlama görülür.Bu işlemden sonra hasta takip edilmelidir.

Bartholin Kisti Tedavi Yöntemleri

Maalesef bartholin kistleri yapılan cerrahi işlemlere rağmen tekrarlayabilir.Tekrarlama olasılığı son zamanlarda sıklıkla kullandığımız WORD katater ile azalmıştır.

Muayene sırasında kiste ufak bir kesi yapılır. İçindeki metaryal boşaltılır ve kendi haline bırakılır.Bu yöntem çok kolay ve ağrısızdır.Ama tekrarlama olasılığı yüksektir. Diğer bir yöntem ise kist boşaltıldıktan sonra içine gümüş nitrat yerleştirmektir.3 – 5 gün içinde kistin kapsülü kendiliğinden dışarıya atılacaktır. Tedavi yöntemleri arasına yeni giren WORD katater ise benim de en sık tercih ettiğim yöntemdir.

Bu yöntem ağrılı olduğu için genel anestezi altında yapmak gerekir.Yine kist içeriği boşaltıldıktan sonra kistin içine plastik bir sonda yerleştirilir ve balonu şişirilir.Bu balon 3-4 hafta arasında kist içinde tutulur açıkta kalan uç vajene yerleştirilir.Bu süre içinde asla hastanın konforu bozulmaz ; ağrı , sızı olmaz.Sadece cinsel ilişkiye girilmiyor. 3 hafta sonra hiç bir anestezi uygulamadan, kataterin balonu indirilip , ağrısız bir şekilde katater çekilir. Bu yöntemle kistin tekrarlama olasılığı düşüktür. Diğer bir yöntem ise ; kistin cerrahi olarak çıkarılmasıdır.Tekrarlama olasılığı vardır.